Nieuws

Belfairbeurs 2015

Op 26 en 27 februari stond ons Archideli-team paraat op de Belfairbeurs in Gent. Om u een beeld te geven van hoe het er daar en toe ging, kunt u hieronder mijn persoonlijke bevindingen en ervaringen lezen. Veel plezier!

 


 

De Belfairbeurs was voor mij een nieuwe, leerrijke ervaring die op zich wel veel inspanning vroeg, maar aan de andere kant ook wel ontspannend was.

Na wat langer kunnen slapen dan op gewone lesdagen, arriveerde ik aan het ICC gebouw in Gent, waar het hele gebeuren zou plaatsvinden. Ik stapte het gebouw binnen met nieuwsgierigheid en had al snel zin om aan de slag te gaan. Toen ik de stand van Archideli zag, was ik aangenaam verrast. Het paneel van het leerbedrijf straalde rust en gezelligheid uit en daardoor voelde ik me er meteen op mijn gemak.
Toen ik rondkeek werd ik overvallen door de drukte die de andere leerbedrijven uitstraalden. Koekjes, drankjes, chocoladepralines, een draairad, gooispelletjes en heel wat andere verleidingstechnieken zorgden ervoor dat je je als aankoper meteen wou storten op de smakelijke aanbiedingen van de andere leerbedrijven. Zeker als je niet veel tijd had gehad om een deftig ontbijt te nuttigen.

Om 10u werd het startsignaal gegeven en kon de show beginnen. In het begin voelde iedere taak wat onwennig. Wat was nu precies de bedoeling? We waren genoeg voorbereid, maar toch voelde het wat vreemd om dan in werkelijkheid deze taken uit te voeren.  De eerste taak die mij werd toevertrouwd, was deze van aankoper. Daar had ik zeker niets op tegen, na het zien van al de lekkernijen. Vol enthousiasme bezocht ik enkele andere standen die me telkens interessante promoties voorlegden. Als me iets lekkers werd aangeboden kon ik dat natuurlijk niet weigeren wat dan mooi meegenomen was naast de promoties.
Achteraf gezien kocht ik in het begin wel snel producten aan, zonder duidelijk naar de verkoopsvoorwaarden te vragen. Wanneer ik me de aankoopfunctie dan meer eigen had gemaakt, verliep dat vlotter. Ik ging geen producten meer aankopen voordat ik wist of er nog vervoerskosten of andere kosten bij het aankoopbedrag kwamen. Het heeft dus wel een tijdje geduurd voor ik de taak onder de knie had, maar het was wel een zeer toffe taak.
 Ik kwam in contact met andere mensen van andere bedrijven, waardoor ik kon vergelijken met ons eigen bedrijf Archideli. Van Maison Europe was ik zeer onder de indruk. Ik kreeg er een heel uitgebreide uitleg en de Franse verkoper deed zijn uiterste best Engels te praten, aangezien Frans spreken niet mijn sterkste troef is. Dat vond ik een zeer groot pluspunt, ook al moest ik hem soms te hulp staan. Andere leerbedrijven waren duidelijk minder goed voorbereid en gaven me zeer weinig uitleg om dan vervolgens in een ongekende taal met een collega te praten en me aan mijn lot over te laten. Onverschilligheid in overvloed. Het niveau en het enthousiasme van de leerbedrijven was dus zeer uiteenlopend.

Na mijn taak als aankoper had ik een halfuur pauze waar ik gebruik van maakte om mijn maaltijd naar binnen te werken. Jammer genoeg stelde het eten op de beurs niet veel voor. Ik nam mezelf voor vrijdag maar zelf mijn boterhammendoos mee te nemen.

Daarna volgde mijn meest gevreesde taak: flyeren. Mensen aanspreken om hen naar ons bedrijf te lokken, het was niet mijn ding. Ik voelde me er niet gemakkelijk bij om mensen aan te spreken die gewoon passeerden of ergens stonden, tenzij ze onze stand al geïnteresseerd bekeken. Ik was dus zeer blij toen dat halfuurtje voorbij bleek te zijn.
Anderen in de groep hadden totaal geen probleem met flyeren en lokten heel wat mensen naar ons leerbedrijf. Flyeren heeft dus wel een positief effect gehad, zolang ik maar geen flyers moest uitdelen.

Mensen ontvangen, een korte uitleg geven en vragen naar de interesse van klanten om ze vervolgens te begeleiden naar een verkoper vond ik dan weer wel een toffe taak. Mensen aanspreken die al interesse voor ons bedrijf lieten blijken, lag me beter dan flyeren. Op het einde van de dag en de vrijdag had ik wel het gevoel dat deze taak wat verwaterde. De ontvangers deden zowel de ontvangst als de verkoop en werden dus eigenlijk gedoopt tot verkopers.

Door het korte lesje ‘hoe ga je te werk als verkoper’ dat gebracht werd door Sofie, enkele dagen voor de aanvang van de beurs, werd verkopen eigenlijk een leuke taak. Ik stelde vragen rond de reden van de aankoop, het aantal mensen op het te geven feestje, de voorkeur naar smaak…  Velen van de leerlingen gingen mee in de vragen die ik stelde, anderen kon het maar weinig schelen en wilden zo snel mogelijk het gesprek beëindigen om snel weer met hun maatjes te kunnen kletsen. Er zaten dus wel grote verschillen tussen de intenties van de aankopers.
Voor de aanvang van de beurs had ik lichte zenuwen gemerkt bij mezelf voor de taak als verkoper, maar eenmaal aan de slag verdwenen deze al snel als sneeuw voor de zon.

Wegens enkele rolverwisselingen heb ik maar korte tijd in de back-office gespendeerd, waarin ik 1 klant heb ontvangen. Dat voelde voor mij redelijk ongemakkelijk doordat ik deze leerling maar half kon zien. De stoelen stonden echt zodanig laag dat het laptopscherm mijn zicht belemmerde. Op zich verliep deze taak wel redelijk vlot, nadat enkele foutjes in het Excelbestand werden opgelost.
Door wat problemen met één van de printers merkte ik wel dat sommige klanten lang op hun orderbevestiging moesten wachten. Een enkele keer zag ik een van hen met een vertrokken gezicht onze stand verlaten.

Over het algemeen vond ik deze beurs wel een toffe ervaring. Ik hou van variatie en dat was er door de rolverdeling zeker aanwezig. Het was ook eens iets anders dan aan een computer of schoolbank zitten in Brugge. De vrijdagavond was ik wel zeer moe, ik denk dat ik het vooraf wel wat had onderschat. De beurs vergde heel wat energie, er waren weinig pauzes en je was constant bezig.
Ik denk dat de beurs ook wel veel heeft opgebracht voor het leerbedrijf. Mijn collega’s zijn naar huis vertrokken met een prijs voor de Elevator Pitch. We hebben heel wat verkocht en we hebben gezorgd voor naambekendheid bij heel wat andere bedrijven. Het was voor iedereen een vernieuwende ervaring.

Volgend jaar zou ik er wel voor zorgen dat klanten de non-alcoholische wijnen kunnen proeven om zo nog meer aankopen uit te lokken. De promotie mocht ook wat meer in de kijker staan en de chocolade die we meegaven met de klanten die een aankoop hadden gedaan, mocht misschien ook wat zichtbaarder geplaatst worden.

Al bij al was ik zeer tevreden over het verloop van de beurs. Het heeft mij veel bijgebracht en zo heb ik de kans gekregen om de verschillende rollen ook eens in werkelijkheid uit te voeren.

 

 

 

Joomla templates by Joomlashine